Tuesday, January 25, 2011

MTQ Sekolah-Sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia 2011

Majlis Tadarrus Al-Quran Sekolah-sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia (MTQSS) akan bermula tidak lama lagi. Pemilihan peringkat sekolah mungkin akan diadakan pada bulan Februari/awal Mac. Diikuti oleh peringkat Zon pada bulan Mac/awal April, peringkat Negeri dalam bulan April dan seterusnya peringkat Kebangsaan pada bulan May.

Bermula hari ini, persiapan perlu di lakukan dengan berterusan. Dengan iringan doa semoga Faris dan Muniefah akan sekali lagi berjaya melangkah ke Peringkat Kebangsaan mewakili Kuala Lumpur. Untuk tahun ini Negeri Pulau Pinang akan menjadi Tuan rumah di peringkat Kebangsaan.

Saya rasa ibubapa yang mempunyai anak-anak yang selalu menyertai majlis ini akan mempunyai perasaan yang sama. Bukan sahaja ibubapa, bahkan guru-guru yang terlibat. Faris dan Muniefah InsyaAllah akan dipilih sekali lagi mewakili sekolah berdasarkan pencapaian tahun lepas. Tugas saya adalah memberikan bimbingan dalam menyampaikan bacaan bertarannum setakat yang mampu. Jika ada peluang, saya sudah berazam akan membawa bersama mengikuti kelas bersama Ustaz Mohd Anuar di masjid Al-Muqarrabin nanti. Semoga pada tahun ini beliau ada sedikit peningkatan dalam kualiti bacaannya.

Beginilah saban tahun. Kadang-kadang "lebih sudu dari kuahnya". Anak-anak nampak relaks je. Kita pula lebih-lebih gabrah...huhuhu...

Marilah kita sama-sama menghayati Tema Tilawah tahun ini iaitu : Al-Quran Teras Kesejahteraan Umat Gemilang.

No comments:

Post a Comment