Tuesday, February 1, 2011

Catatan Kelas Tarannum : 1

Salam semua,

Alhamdulillah dengan inzin Allah, kelas Tarannum Masjid Al-Muqarrabin telah bermula semalam. Kehadiran agak memberangsangkan. Semoga suasana ini berterusan untuk minggu yang akan datang.

Kelas dikendalikan dalam keadaan santai. Sekejap sahaja dirasakan. Masa 1 jam sahaja dari jam 9.00 - 10.00 malam. Siapa yang nak baca boleh baca depan Ustaz....Tak nak baca pun tiada masalah....

Untuk malam tadi, Ustaz telah memulakan dengan lagu Bayati dari Harakat 1 hingga Harakat 3. Penerangan cukup mudah dan amat sesuai untuk yang baru belajar. Jika dihayati dengan baik, insyaAllah boleh mengikuti apa yang diajarkan tanpa sebarang masalah. Walaupun Harakat 1 hingga 3, tetapi beliau hanya memberikan penekanan kepada "permulaan" harakat 1 hingga 3 sahaja. Beliau memberikan satu istilah yang baru bagi saya iaitu "pintu masuk" kepada harakat berkenaan. Beliau belum lagi menyentuh berkenaan dengan pentengahan dan penghujung harakat berkenaan yang sudah pastinya mempunyai beberapa pecahan yang kesemuanya mempunyai kelainan irama dan mempunyai namanya yang tersendiri.

Pandangan saya Ustaz telah menyampaikan pengajaran yang paling terperinchi berbanding dengan kelas-kelas yang saya pernah sertai sebelum ini. Sudah pastinya akan mengambil masa yang lama untuk menghabiskan satu-satu lagu. Disinilah perlunya kesabaran dan usaha yang berterusan. Bak kata Ustaz " Lama & Rajin" itulah kata-kunci nya.

Bagi yang tidak berpeluang menghadiri kelas semalam, anda masih belum terlambat. Sila hadir kelas berikutnya iaitu Selasa malam Rabu setiap minggu Insya Allah.

Saya perhatikan ramai yang tidak membawa perakam. Nasihat saya bawalah perakam samada kaset ataupun handphone atau apa sahaja yang boleh merakam suara supaya apa yang diajarkan dapat dibuat ulangkaji untuk menguasai apa yang ajar tanpa sebarang masalah. Saya hanya rakam menggunakan handphone sahaja. Rakaman agak kurang jelas. Handphone murah .....Made in China. hehehe. Ditambah lagi bila upload dalam blog ini jadi bertambah bising. Jadi pendek ceritanya kena datang sendiri. Cadangnya nak bawa DigiCam tapi terlupa. Dekat nak sampai masjid baru ingat...huhuhu...

Lagi satu jangan segan-segan nak cuba baca. Kita semua masih dalam belajar. Kalau tak baca, kita tidak akan tahu dimana kesilapan kita yang perlu diperbetulkan.

Note: Rakaman audio semalam sedang diusahakan untuk upload. Ada problem sikit.

Sekian.

No comments:

Post a Comment