Wednesday, May 4, 2011

Salam semua,

Lama tidak menulis di blog lantaran kesibukan tugasan seharian.. Hari ini saya membaca satu Catatan dari Saudara Zul Azri...maaf kerana terlepas pandang..

Zul Azri said...
salam nordin.sy sgt3 bermint nk bljr ilmu tarannum.tp,stktni sy xde pluang nk bljr dr ustz2 @pn sertai kls tarannum.ade sy tgk2 video2 tp, sy xtau mcmne spatutnye sy start.yg mane dlu sy harus bljr.bayati k rast k.sy xtau semuani.tp mint sgt3 nk bljr.mcmne ye.kalau blh.nk minta nordin bg tau sket tntg bayati tu ape.rast tu ape.n semua yg ade dlm tarannum.trus trg, sy mmg xtau langsung psl tarannumni.kagum sgt dgr adik2 kecil pn dah hbt tarannum.bce merdu n sayu je.tp sedihnye sy msh xpandai n xtaupn psl ilmuni..:'(

March 15, 2011 2:28 AM

Response saya:

Salam Zul,
Minat itu sebenarnya satu permulaan yang baik. Persoalan kedua adalah peluang untuk belajar. Persoalan ketiga adalah usaha untuk belajar.

Bagi menjawab persoalan kedua, nak hadiri kelas mungkin tidak berkesempatan atau tiada peluang. Salah satu cara yang dapat membantu adalah melalui VCD dan web seperti ini. Sebagai permulaan boleh belajar dengan cara ini. Bagaimanapun untuk menjadi yang terbaik mestilah melalui proses berguru...Ini tidak dapat dielakkan. Tidak ada yang berjaya tanpa melalui bimbingan seorang guru...

Persoalan ketiga adalah usaha iaitu setelah timbul minat dan ada sedikit ruang dan peluang, sejauh mana usaha kita untuk mendapatkannya....Qari ternama dari Pahang Dato Faizul telah berulang-alik dari Pahang ke Pasir Mas Kelantan 2 kali sebulan semata-mata untuk mengadap Tn Guru Nik Jaafar mempelajari Ilmu Tarannum ini selama lebih kurang 5 tahun sebelum berjaya menjadi Johan peringkat Antarabangsa.....
Saya sendiri tidak mampu sampai ke tahap itu...tapi saya sentiasa berusaha mencari kelas-kelas tarannum dan alhamdulillah kesemua guru-guru yang saya pelajari merupakan orang yang hebat seperti Ustz Anuar Hasin (Johan AQ2), Ustz tarmizi (Tempat ke-3 AQ3), Ustaz Hasan Fadhli (Pernah menjadi Johan Wilayah Persekutuan KL) dan terkini Ustaz Anuar Ghazali ( Johan Kelantan 2009/2010 dan Naib Johan Kebangsaan 2010). Bukan senang untuk mendapat peluang belajar dengan mereka-mereka ini. Penganjur mengeluarkan peruntukan yang banyak untuk menyediakan peluang belajar ini. Maka kita tidak seharusnya melepaskannya tanpa mengambil sebarang manafaat darinya.
Sekiranya saudara tinggal di KL, peluang belajar Tarannum terbuka luas. Carilah ruang dan peluang dan berusaha kearah itu.

Didalam Tarannum, Lagu Bayati adalah lagu permulaan yang biasa dibawakan oleh mana-mana Qari. Bayati bermaksud "rumahku". Maknanya kita bermula dari rumah dan akan pulang kerumah. Begitulah Tarannum, bermula dengan Bayati kemudian diikuti oleh lagu-lagu yang lain seperti Hijaz,Nahwand, Rast dan kembali semula kepada lagu Bayati apabila menamatkan bacaan. Terdapat 7 lagu yang asas dalam Tarannum iaitu BAYATI, SOBA, HIJAZ, NAHWAND, RAST, SIKAH DAN JIHARKAH.
Kita boleh memilih mana-mana lagu jika tidak disyaratkan seperti didalam Akademi Al Quran.
Diringkaskan cerita…Bolehlah cuba-cuba ikuti rakaman tarannum yang saya masukkan dalam blog ini kerana Ustaz Anuar memulakan pengajaran beliau untuk peringkat yang paling asas.
Sekian…selamat mencuba..

1 comment:

  1. This blog is so helpful for me to discover the unseen place.I really appreciate your hardworking article writing skills. Butterfly Garden

    ReplyDelete